|
19 września Dzień Dzikiej Fauny, Flory i Naturalnych Siedlisk |
|
Dzień Dzikiej Fauny, Flory i Naturalnych Siedlisk jest ukłonem Unii Europejskiej w stronę środowiska naturalnego. Termin siedliska przyrodniczego wprowadzony został przez Unię Europejską w związku z Programem Natura 2000, a Polska w ramach programu zobowiązała się chronić cenne i zagrożone elementy świata przyrodnicze.
Konwencja o ochronie dzikiej flory i fauny europejskiej oraz siedlisk przyrodniczych została ustanowiona w Bernie w 1979 roku. Po trzech latach weszła w życie,
a 1 stycznia 1999 została ratyfikowana przez Polskę. W ten sposób nasz kraj zobowiązał się chronić cenne i zagrożone elementy świata przyrodniczego, a tym samym dbać o zachowanie różnorodności biologicznej.
www.polskieradio.pl Link |
|
|
Polska Stacja Antarktyczna imienia Henryka Arctowskiego |
|
"37 lat działalności Polskiej Stacji Antarktycznej im. Henryka Arctowskiego" - 17 września 2013 uczniowie w ramach spotkań ACT ECO gościli pana dr Michała Offierskiego uczestnika wielu wypraw antarktycznych. www.arctowski.pl
Link |
|
|
Międzynarodowy Dzień Ochrony Warstwy Ozonowej - World Ozone Day |
|
16 września - Międzynarodowy Dzień Ochrony Warstwy Ozonowej - International Day for the Preservation of the Ozone Layer - to święto ustanowione przez rezolucję przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych, obchodzone corocznie od 1994 roku. Świętowanie Dnia ma na celu propagowanie działań służących realizacji celów Protokołu i jego aneksów w sprawie ochrony warstwy ozonowej, przyczyniając się również do ochrony globalnego klimatu. Tematem tegorocznych obchodów jest "Zdrowa atmosfera, przyszłość jakiej chcemy" -"A healthy atmosphere, the Future We Want”
Dziura ozonowa nad Antarktydą każdego roku osiąga swoje największe rozmiary we wrześniu, u kresu pory zimowej, kiedy temperatura w atmosferze jest najniższa i jednocześnie zawartość ozonu jest najmniejsza.
źródło: ozone.unep.org Link
więcej w "czytaj więcej": |
|
|
8 września 2013 Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji - International Literacy Day |
|
Przesłanie Sekretarza Generalnego ONZ: "Ponad 774 milionów młodych ludzi i osób dorosłych nie jest w stanie przeczytać tego przesłania. Należą oni do tej części naszego społeczeństwa, która nadal nie nabyła pełnych umiejętności pisania i czytania. Nie potrafią napisać podania o pracę, odczytać rozkładu jazdy autobusów ani przeczytać na głos bajki swoim dzieciom. Dwie trzecie pośród tych osób stanowią kobiety, które z racji swojego niepiśmiennictwa nie mogą w pełni uczestniczyć w życiu społecznym" www.unic.un.org.pl Link Więcej w : "Czytaj więcej":
International Literacy Day, observed annually on September 8, focuses attention on worldwide literacy needs. More than 774 million of the world's adults (nearly two-thirds of whom are women) do not know how to read or write, and roughly 123 million children lack those same skills, and are often denied any access to education. |
|
Trzecia Sesja Ogólnego Zgromadzenia ONZ, obradująca w Paryżu, uchwaliła 10 grudnia 1948 roku jednomyślnie Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Dokument ten stanowi niewątpliwie jedno z największych i najtrwalszych osiągnięć ONZ.
Artykuł 26 uznaje edukację za podstawowe prawo człowieka.
(1)Każdy człowiek ma prawo do nauki. Nauka jest bezpłatna, przynajmniej na stopniu podstawowym. Nauka podstawowa jest obowiązkowa. Oświata techniczna i zawodowa jest powszechnie dostępna, a studia wyższe są dostępne dla wszystkich na zasadzie równości w zależności od zalet osobistych.
(2)Celem nauczania jest pełny rozwój osobowości ludzkiej i ugruntowanie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Krzewi ono zrozumienie, tolerancję i przyjaźń między wszystkimi narodami, grupami rasowymi lub religijnymi; popiera działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych zmierzającą do utrzymania pokoju.
(3)Rodzice mają prawo pierwszeństwa w wyborze nauczania, które ma być dane ich dzieciom.
THE UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS Article 26.
(1) Everyone has the right to education. Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory. Technical and professional education shall be made generally available and higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.
(2) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups, and shall further the activities of the United Nations for the maintenance of peace.
(3) Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children.
|
|
|
a nam jest szkoda lata... |
|
Polecamy artykuł: "Czy to koniec lata? Bociany odlatują do ciepłych krajów" Jerzego Wysokińskiego www.ekologia.pl
Link |
|
Niezwykle ciekawy artykuł "Cztery pory roku: lato wszędzie!" Marka Żukow-Karczewskiego www.pogoda.ekologia.pl Link
Extremely interesting article " The Four Seasons: Summer everywhere! " Brand Zhukov-Karczewski |
|
|
ACT ECO w spocie ekologicznym ACT ECO eco-friendly spot |
|
Grupa uczniów z gimnazjum nr 2 w Zakopanem realizujących projekt ACT ECO wystąpiła w spocie edukacyjnym "Młodzi w służbie ekologii" Urzędu Miasta Zakopane.
A group of students from middle school No. 2 in Zakopane implementing the project ACT ECO appeared in an educational spot"Youth in the service of ecology" of the City of Zakopane. |
|
|
2013 Światowy Dzień Środowiska World Environment Day 2013 |
|
|
V Szkolny Konkurs Ekologiczno-Chemiczny V School Competition Ecological Chemistry |
|
W środę 5 czerwca 2013 rozdano również nagrody zwycięzcom V Szkolnego Konkursu Ekologiczno-Chemicznego przygotowanego przez p. Urszulę Stachoń w ramach VI Szkolnego Dnia Ochrony Środowiska. Nagrody wręczyła p. Zofia Rzadkosz, przedstawicielka prezesa Jakuba Dziobonia z SEWIKU, który ufundował nagrody. Pierwsze miejsce zajął Szymon Zieliński z klasy 3d, drugi był Szymon Pietrzyk z klasy 3b, na trzecim miejscu znalazła się Ania Zimna z klasy 3a oraz Mikołaj Kozak z klasy 3e.
On Wednesday, June 5, 2013 the prizes were distributed to the winners V School Competition for Environmental and Chemical prepared by Ms Ursula Stachoń under the Sixth School Environment Day. Award was presented by Mr. Sophie Rzadkosz, a representative of President Jacob Dziobon of SEWIK, who founded the prize. First place went to Simon Zielinski class 3d, the second was Simon Pietrzyk of class 3b, third place went to Anne Cold-class 3a and Nicholas Kozak class 3e. |
|
|
Po warsztatach "Akcja Reanimacja: drugie życie przedmiotów" After the workshop, "Action Resuscitation: the second life of things" |
|
05.06.2013 Głównym punktem tegorocznych, szóstych już z rzędu, obchodów Światowego Dnia Środowiska, pod egidą UNEPU, wpisanych w XI Dni Zakopanego przygotowanych przez ACT ECO w Gimnazjum nr 2 im. ks. prof. J. Tischnera była wystawa oraz Międzyszkolne Warsztaty Twórczości Edukacyjnej „SZTUKA A EKOLOGIA - Akcja Reanimacja: drugie życie przedmiotów” - patronat Burmistrza Miasta Zakopane, patronat medialny – Podhalański Serwis Informacyjny WATRA.
Do udziału w warsztatach zaproszono dzieci i młodzież ze szkół podstawowych i gimnazjów zakopiańskich. Celem warsztatów było pokazanie wzajemnych relacji między sztuką a ekologią na przykładzie wybranych dzieł sztuki i przedmiotów użytkowych oraz zapoznanie z nowym rodzajem sztuki inspirowanej ekologią tj. recyklingiem. Wystawę uświetniły prace pani Ewy Fortuny znanej artystki plastyka.
Po warsztatach komisja w składzie: Ewa Fortuna – artysta plastyk, Andrzej Fryźlewicz – Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Zakopane, Justyna Sekuła – Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Zakopane, oceniła prace i przyznała nagrody ufundowane przez Burmistrza Miasta Zakopane. Zdaniem komisji wszystkie prace zostały zauważone. Konkurs pokazał, że uczniowie są bardzo kreatywni i zaangażowani w nadawaniu nowego znaczenia przedmiotom przeznaczonym „do wyrzucenia” poprzez twórcze spojrzenia na ich potencjalną nową funkcjonalność. Komisja uznała iż wszystkie prace są na bardzo wysokim poziomie. Uczestnicy wykazali się dużą wrażliwością na sprawy recyklingu, pomysłowością oraz znajomością różnych technik wykonania prac. Warsztaty przebiegły w miłej i przyjaznej atmosferze. Nagrody wręczał Burmistrz pan Mariusz Koperski.
W kategorii szkół podstawowych zwyciężyła Szkoła Podstawowa nr 2 , w kategorii gimnazjów Gimnazjum przy ZSO.
Nagrodzeni w "Czytaj więcej":
05.06.2013 The main point of this year, the sixth time in a row, the celebration of World Environment Day, under the aegis of UNEPU, inscribed in the eleventh Days Zakopane prepared by ACT ECO School No. 2. Fr. prof. J. Tischner was an exhibition and workshop Interschool Educational Creativity "ART A ECOLOGY - Action CPR: second life of things" - the patronage of the Mayor of Zakopane, patronage - Podhalański Information Service WATRA.
To participate in the workshop were invited children and young people from primary and secondary schools in Zakopane . The aim of the workshop was to show the relationship between art and ecology, based on selected works of art and items of daily use and familiarization with the new kind of art that is inspired by ecology recycling. The exhibition was graced by the works of Ewa Fortuna artist known artist.
After the workshop committee composed of Ewa Fortuna - artist, Andrew Fryźlewicz - Department of Environmental Protection Office of Zakopane, Justin Sekula - Department of Environmental Protection Office of Zakopane, assessed the work and awarded prizes by the Mayor Zakopane. According to the committee all the work has been noticed. The competition showed that the students are very creative and involved in giving a new meaning to objects intended "to throw" through a creative look at their potential new functionality. The Commission considered that all the work is at a very high level. The participants showed a high sensitivity to issues of recycling, creativity and knowledge of different techniques work performed. Workshops were held in a relaxed and friendly atmosphere. Awards were handed by Mayor Mariusz Koperski. |
|
|
|